سفارش ویژه با تخفیف ۱۰ درصدی
بهترین تابلو برای خانه

نصب تابلوی مناسب در فضای مناسب می‌تواند خانه و اتاق شما را از این رو به آن رو کند. در واقع اگر شما تابلوی مناسب برای خانه یا اتاقتان انتخاب کنید، روی فضا چنان تأثیری ایجاد می‌کنید که چشم مهمان‌هایتان را می‌گیرد و به زندگی رنگ و بوی دیگری می‌دهد. سؤال اصلی اینجاست که بهترین تابلو برای خانه و اتاق چیست؟

در این مطلب قصد داریم ۱۰ نکته ضروری برای انتخاب بهترین تابلو برای خانه و اتاق را باهم مرور کنیم و به شما بگوییم در هنگام خرید تابلو باید چه مواردی را گوشه ذهنتان داشته باشید تا هم تابلویی که انتخاب می‌کنید به دلتان بنشیند و هم بعدها مجبور نباشید چند برابر بیشتر هزینه کنید تا فضا را زیباتر کنید.

انواع تابلو برای خانه

به طور کلی می‌شود انواع تابلوها را در دسته‌بندی‌های زیر جای داد:

  • تابلوهای نقاشی: تابلوهایی هستند که توسط نقاش کشیده باشند و می‌توانند منظره، پرتره یا یک طرح سورئال داشته باشند. 
  • تابلوهای خطاطی: این نوع تابلوها که به تابلوهای کالیگرافی یا خوشنویسی هم معروف هستنند، تابلوهای متنی هستند که روی آنها با اشعار، حروف یا آیات مذهبی نوشته شده‌اند.
  • تابلوهای عکاسی: این تابلوها کار عکاس هستند و به نوعی یک تابلو چاپی به حساب می‌آیند. این تابلوها هم در انواع و اندازه‌های خاصی به فروش می‌رسند.
  • تابلوهای چاپی: در این گونه از تابلوها، یک اثر هنری، نقاشی یا عکس روی کاغذ با استفاده از روش‌های مختلف چاپ، نگاشته می‌شوند و عموماً جزو دسته‌بندی تابلوهای ارزان هستند.
  • تابلوهای سه‌بعدی: این نوع تابلوها دارای عمق هستند و می توانند برای ایجاد حس علاقه و بافت در یک فضا استفاده شوند. تابلوهای سه بعدی را می توان از مواد مختلفی از جمله چوب، فلز یا پارچه ساخت.
انواع تابلو برای خانه

۱۰ نکته ضروری برای انتخاب تابلوی مناسب برای خانه

سبک دکوراسیون

شاید مهمترین نکته در انتخاب یک تابلوی خوب برای یک فضا، سبک دکوراسیون باشد. به عبارت دقیق‌تر، اگر خانه شما فضای مدرنی دارد، نباید به سراغ تابلوهای سنتی مثل طرح‌های گل و بوته بروید! انتخاب تابلویی که می‌خرید باید بر اساس سبک فضایتان باشد.

یا برعکس، برای خانه‌ها و فضاهایی که سبک و سیاق سنتی‌تری دارند، انتخاب تابلوهای مینیمال و مدرن می‌تواند به یکپارچگی فضا آسیب وارد کند. پس فراموش نکنید که مهمترین نکته در خرید تابلو سبک دکوراسیون شماست.

قیمت

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که هنگام خرید، قیمت برایش اهمیتی نداشته باشد. تابلوها بخشی جداناشدنی از دیوارهای خانه‌هایمان هستند و عموماً مدت زمان زیادی را مهمان ما هستند. همین موضوع سبب می‌شود که برای انتخاب تابلوی مناسب نیم نگاهی هم به قیمت داشته باشید. 

بدیهی است اگر به شما بگوییم در زمان انتخاب تابلو برای خانه به قیمت نگاه کنید! قیمت تابلوهای چاپی عموماً کمتر از تابلوهایی هستند که با دست نوشته یا کشیده می‌شوند. اگر بودجه محدودی دارند به سراغ تابلوهای آماده بروید؛ چراکه این تابلوها هزینه تولید کمتری دارند. اگر هم قصد دارید یک تابلوی خاص را روی دیوار اتاقتان نصب کنید، کمی بیشتر هزینه کنید و کارهایی با ارزش قیمتی بیشتر بخرید.

رنگ دیوار

فراموش نکنید که در انتخاب بهترین تابلو برای خانه باید حتماً رنگ‌های مکمل را بشناسید. اگر دیوارتان سفید است، بیشتر رنگ‌ها جز تابلوهای سفید گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. اگر دیوار تیره دارید سعی کنید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید. در شکل زیر دایره رنگ‌ها را می‌بینید. برای انتخاب رنگ‌های مکمل، ابتدا رنگ دیوارتان را در دایره زیر پیدا کنید و دقیقاً روبه‌روی آن رنگ مکمل مد نظر شماست.

چرخ رنگ برای انتخاب تابلوی مناسب

رنگ‌های مکمل باعث می‌شوند که تجربه بصری بهتری داشته باشید و همین موضوع زیبایی اتاق و فضای شما را دوچندان می‌کند. اگر دیوار قرمز دارید، تابلوهای سفید یا سیاه، باعث می‌شوند گیرایی فضای شما بیشتر شود و از طرف دیگر خود تابلو نیز بیشتر به چشم بیاید. همچنین می‌توانید از وب‌سایت (Adobe.com) هم استفاده کنید.

اندازه و نوع اتاق

اندازه اتاق یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در انتخاب تابلو به آن توجه کنید. تابلوهایی که برای یک اتاق بزرگ مناسب هستند، ممکن است در یک اتاق کوچک نامناسب و حتی زشت به نظر برسند.

بهترین تابلو برای خانه

نکاتی که باید در انتخاب تابلو با توجه به اندازه اتاق در نظر بگیرید:

برای اتاق‌های بزرگ:

  • می‌توانید از تابلوهای بزرگ و تک استفاده کنید.
  • می‌توانید از چند تابلو با اندازه‌های مختلف در کنار هم استفاده کنید.
  • می‌توانید از تابلوهایی با قاب‌های پهن و منقش استفاده کنید.

برای اتاق‌های کوچک:

  • از تابلوهای کوچک و ظریف استفاده کنید.
  • از تابلوهایی با قاب‌های باریک و ساده استفاده کنید.
  • از تابلوهایی با رنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضا را بزرگ‌تر نشان دهید.

برای اتاق نشیمن بزرگ:

  • یک تابلو نقاشی بزرگ و چشم‌گیر در بالای مبل
  • سه تابلو با اندازه‌های متوسط در کنار هم روی دیوار
  • یک تابلو عکس خانوادگی بزرگ با قاب منقش

برای اتاق خواب کوچک:

  • یک تابلو نقاشی کوچک و ظریف بالای تخت
  • دو تابلو عکس با اندازه‌های کوچک در کنار هم روی دیوار
  • یک تابلو خطاطی با قاب ساده

نورپردازی

برای تابلوهای نقاشی، نورپردازی باید از روبرو باشد تا رنگ‌ها و جزئیات تابلو به طور کامل نمایش داده شوند. برای تابلوهای عکس، نورپردازی از بالا یا پایین می‌تواند مناسب باشد. برای تابلوهای خطاطی، نورپردازی ملایم و از پهلو می‌تواند مناسب باشد.

همچنین برای تابلوهای نقاشی با رنگ‌های گرم، از نورهای آفتابی استفاده کنید. برای تابلوهای نقاشی با رنگ‌های سرد، از نورهای مهتابی استفاده کنید. و در نهایت برای تابلوهای عکس و خطاطی، می‌توانید از نورهای سفید خنثی استفاده کنید. پس یادتان باشد نورپردازی هم نقشی تعیین‌کننده در انتخاب بهترین تابلو برای خانه دارد.

کاربرد

حتماً پیش از خرید به این نکته توجه کنید که برای چه کاری تابلو می‌خرید. اگر قرار است آن را هدیه بدهید پس باید به نکاتی مثل بازهٔ قیمتی، سلیقه مخاطب و محلی که قرار است آن را نصب کنند توجه کنید. به طور کلی:

  • اگر مخاطب شما آدمی است که هنرهای کلاسیک دوست دارد، خرید تابلوهای خوشنویسی بهترین گزینه است.
  • اگر مخاطب‌تان خانه‌ای مدرن دارد، از تابلوهای خوشنویسی مدرن یا تابلوهای مینیمال استفاده کنید.
  • در صورتی که برای آدمی که چندان آشنایی با آن ندارید تابلو می‌خرید، یک تابلو با رنگ‌های خنثی بهترین گزینه است.
  • تابلوهای گران را معمولاً برای افرادی بخرید که از سلیقه آنها مطمئن هستید.

قاب

به طور کلی می‌توان قاب‌ها رو به دو گروه تقسیم کرد:

  • قاب‌هایی که پاسپارتو دارند؛
  • قاب‌های بدون پاسپارتو

پاسپارتو همان حاشیه بیرون‌زدهٔ قاب‌هایی است که اطراف تابلو را احاطه کرده است. این که چه نوع قابی را انتخاب می‌کنید به سلیقه شما بستگی دارد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم برای دیوارهای شلوغ از قاب‌های بدون پاسپارتو استفاده کنید؛ چراکه بیشتر به چشم می‌آیند و در دیوار شلوغ شما خود نمایی کافی را دارند.

رنگ قاب را نیز متناسب با تابلو انتخاب کنید. ایجاد کنتراست بین رنگ تابلو و قاب می‌تواند زیبایی آن را دو چندان کند. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم تابلوهایی بدون قاب بخرید تا بعداً به سلیقه خودتان قاب تابلو را انتخاب کنید. در مولارت می‌توانید بسته به نوع تابلو قاب دلخواهتان را هم سفارش دهید.

سلیقه

فراموش نکنید که یکی از مهمترین نکات برای انتخاب تابلو برای خانه سلیقه شماست. تمام این نکاتی که در این مطلب می‌خوانید شاید به سلیقه ختم شوند. سلیقه را بر همه چیز ارجحیت بدهید؛ چراکه یک تابلو قرار است سالها روی دیوار شما بماند و اگر از همان ابتدا درست انتخابش نکنید، مجبور می‌شوید خیلی زود با یک تابلوی دیگر جایگزینش کنید.

بهترین کار این است که سلیقه خودتان را با این نکات ترکیب کنید و در نهایت به بهترین انتخاب برسید. عموماً‌ در نهایت این سلیقه و قیمت تابلوها هستند که انتخاب‌های ما را شکل می‌دهند؛ پس می‌شود گفت این دو عامل مهمترین عوامل در انتخاب یک تابلوی مناسب برای خانه هستند.

اگر سری به آخرین تابلوهای مولارت بزنید، احتمالاً یک تابلو که با سلیقه شما همخوانی داشته باشد پیدا خواهید کرد.

فضای اطراف تابلو

انتخاب تابلو فقط به سلیقه شخصی شما و زیبایی اثر هنری محدود نمی‌شود. فضای اطراف تابلو هم نقشی اساسی در انتخاب آن دارد. در نظر گرفتن رنگ دیوارها، نورپردازی، مبلمان و دیگر المان‌های محیط، به شما در انتخاب تابلوی مناسب کمک می‌کند. پس بهترین تابلو برای خانه باید با فضای اطراف آن ارتباط داشته باشد.

مثلاً‌ اگر مبلمان در فضا دارید، بهتر است با رنگ آنها ست کنید. یا اگر اطراف تابلوی انتخابی شما، یک تابلوی دیگر هم وجود دارد،‌ سعی کنید اندازه و رنگ تابلوی جدید را طوری انتخاب کنید که هماهنگی کافی بین آنها برقرار باشد.

محل نصب تابلو

قطعاً تابلوی آشپزخانه با تابلویی که روی دیوار اتاق پذیرایی یا اتاق خواب می‌زنید متفاوت است. پس به نکات زیر در محل نصب تابلو دقت کنید:

  • بهترین تابلو برای اتاق خواب تابلوهای پرتره از خودتان یا اعضای خانواده‌تان هستند.
  • بهترین تابلوی برای آشپزخانه تابلوهایی با رنگ و لعاب هستند که انرژی را منتقل می‌کنند.
  • بهترین تابلو برای پذیرایی، تابلوهایی هستند که به فضا جلوه می‌دهند.
  • برای اتاق‌های دیگر نیز تابلوهایی با تم همان اتاق انتخاب کنید تا به بهترین هارمونی برسید. 
بهترین محل نصب تابلو

سؤالات متداول

بهترین تابلو برای دفتر کار چیست؟

استفاده از تابلوهای مینیمال که در آنها رنگ‌های زیادی به کار نرفته است، می‌تواند یک گزینه مناسب برای تابلوهای کاری باشند. فراموش نکنید که این تابلوها باید با فضای کسب‌وکار شما همخوانی داشته باشند.

بهترین سایت خرید تابلو چیست؟

برای خرید تابلوهای خوشنویسی، خطاطی و کالیگرافی، سایت مولارت بهترین گزینه است. برای تابلوهای نقاشی نیز می‌توانید در گوگل جستجو کنید.

برای اتاق کودک چه تابلویی انتخاب کنیم؟

اتاق کودکان به‌واسطه حس و حال خاصی که دارند، نیاز به تابلوهایی با رنگ‌های شاد و جذاب برای بچه‌ها دارد.

Share the Post:

مطالب مشابه